ortoped4u.co.il

כאבי גב בעבודה - הכאבים שחפצים כבדים גורמים לנו



במסגרת סדרת המאמרים שלנו על כאבי גב בזמן העבודה, אנחנו מפרסמים מאמר על כאבי גב אצל אנשים שמרימים דברים כבדים. מסבלים ועד עובדים שסוחבים ציוד במשרד


כאבי גב פוגעים ב-כ80 אחוז מן האוכלוסיה בגיל העבודה, ולפי נתוני איגוד האורטופדים האמריקאי מדובר בתלונה המוסקולוסקלטלית (היינו תלונה הקשור למערכת ההנעה והשלד) מגבילת העבודה השכיחה ביותר.


מה גורם לכאבי גב?

האבחנה המבדלת של כאבי גב בכלל, והסוג הנפוץ ביותר- כאבי גב תחתון, בפרט, רחבה מאוד. הגורמים יכולים להיות בין השאר:כאבי גב

  • ממקור שרירי- תהליכי דלקת בשריר הגורמים לעליית סף הכאב באותו אזור, תהליך שבהיזון חוזר גורם להגברת פעילות העצבים המעצבבים את השריר וגורמים ל"מעגל קסמים" בו הדלקת גורמת ליותר כאב שגורם ליותר דלקת.
  • ממקור שלדי- כוחות גזירה ולחץ הגורמים לעיוותים במבנה הגרמי (תזוזה של חוליות, תזוזה של הסחוס הבינחולייתי (דיסקים), מתח של רצועות ועוד), שבתורם יכולים לגרום לתהליכי דלקת (שיגרמו לכאב כנ"ל) או ללחץ פיזי על שורשי העצבים (ואזי נקבל כאבים חזקים ובדרך כלל גם הקרנה- תחושה של כאב לא רק במקום ספציפי אלא לדוגמא לאורך כל אותה גפה המעוצבבת על ידי שורשי העצב הנפגע).
  • ממקור עצבי בלבד- תסמונות כאב רבות נחקרו ונתגלו בשני העשורים האחרונים, כאשר תפקוד לקוי של כל אחד מן המנגנונים האחראים להורדת תחושת הכאב (ברמה המקומית, ברמת עמוד השדרה הגבי או ברמת מערכת העצבים המרכזית והמוח) יכול לגרום לתסמונות כאב כולל כאבי גב.
  • ממקור מפרקי- מחלות שונות מביאות לפגיעה במפרקים הרבים המצויים באזור הגב (עמוד השדרה המותני, הסקרלי, מפרקי הירך, מפרקי האגן...).
  • מחלות סיסטמיות (או כלל גופניות), חלקן מסוכנות ביותר, יכולות להסתמן תחילה ככאבי גב ושינויים במערכת ההנעה. ביניהן נזכיר קבוצה של מחלות הנקראת דלקת חוליות מקשחת (ANKYLOSING SPONDYLOARTHROPATHIES) ואחרות.

חשיבותו של אבחון וטיפול מקצועיים

מאחר שרשימה זו הינה חלקית בלבד (לעיל) של גורמים אפשריים של כאבי גב מראה, חשוב מאוד להשען אך ורק על גישה רפואית מבוססת ראיות (EBM) בתהליכי האבחון והטיפול בתסמונות כאבי גב.

הטיפול חייב לכלול אורטופד מומחה גב ופיזיותרפיסט מומחה, ורק לאחר מכן ניתן להעזר בטכניקות אלטרנטיביות, שכבודן במקומן מונח.

אורטופד גב בדרך כלל יזדקק לזמן לא קצר בכדי להתקדם עם האבחנה, ולרוב יהיה צורך בבדיקות דימות נוספות, לכן אל נא תתייאשו במידה וגם כעבור 6-9 חודשי סבל עדיין אין פיתרון חד משמעי.

עם זאת, בעוד שאת הטיפול (או ה"עשה") יש לבסס על המלצות אורטופד גב או פיזיותרפיסט, קיימים כמה מיתוסים עממיים נפוצים שקרוב לוודאי שלא מסייעים (או אפילו מפריעים) בהתמודדות עם כאבי גב:
  1. דלקת אוהבת חום- לא כל כאבי גב הם ממקור דלקתי, ולכן שימוש בחימום מקומי יכול לעזור בחלק מן המקרים. עם זאת, ברוב המקרים, כאשר אכן מדובר על דלקת, חימום לא עוזר, ולמעשה אף הוכח כי חום מקומי יכול לעזור להתפתחות הדלקת. שיטות יעילות להפחתת דלקת (במסגרת יעוץ אישי של אורטופד גב) הן שימוש בתרופות נוגדות דלקת (בכדורים או משחה), מסאג' רפואי עמוק, ופיזיותרפיה מדורגת
  2. יש לבצע את התנועות הכואבות כדי שהשריר "יעבור"- גם כאן מדובר בגישה שאכן נכונה לגמרי לגבי חלק מכאבי השרירים (כמו "שרירים תפוסים", או DOMSבשפה המקצועית), אך לא נכונה תמיד. מצבי סטרס שונים דורשים דווקא מנוחה של המקום הכואב והמנעות מדורגת מפעילות גופנית, לכן חשוב מאוד לשאול לגבי הפעילות המותרת בביקור אצל אורטופד או פיזיותרפיסט.

הדרך הנכונה להרים חפצים כבדים היא, לכופף את הברכיים, לרדת לגובה החפץ ולהרים אותו מלמטה.
כך לא מאמצים את הגב אלא את כל הגוף באופן שווה



למאמר בנושא כאבי גב במשרד לחצו כאן

 



02/06/2011    ortoped4u.co.il
פורום אורטופדים

© זכויות יוצרים – מאמר זה מובא על ידי אתר ortoped4u.co.il, הינו בבעלותו הבלעדית והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש המפורטים באתר. למען הסר ספק, מובהר בזאת כי אין לצלם ו/או לשכפל ו/או להעתיק ו/או לפרסם ו/או להעביר מאמר זה, או חלקים ממנו, לאף גורם. הפרת האמור לעיל בכל אופן או צורה אסורה בהחלט. בעלי המאמר יפעלו וינקטו בכל הצעדים המשפטיים העומדים בפניהם בכל מקרה של הפרה של תנאים אלו. במידה ואתם מעוניינים להשתמש בתכנים או חלק מהם – פנו אלינו דרך טופס יצירת קשר


Copyright © 2019 ortoped4u.co.il כל הזכויות שמורות
אתר אורטופדים מציג בפניכם מידע ועסקים מומלצים מהתחום של אורטופדיה
סובלים מכאבי גב? תשאירו פרטים ויחזרו אליכם בהקדם
אנחנו עובדים עם אורטופדים מובילים ומומלצים בישראל - השאירו פרטים ונדאג להפנות אליכם את הטובים ביותר

שם מלא:
טלפון:
אימייל:
יישוב:
אנחנו לא נשלח אליך SPAM לאימייל, המספר יעבור לספקים מומלצים בלבד!