enter-article פלטפוס - כל מה שרציתם לדעת: גורמים ודרכי טיפול (מעודכן 2022) - אורטופד בשבילך
אורטופדים » מאמרים וחדשות » פלטפוס - מה זה וכיצד מטפלים בזה

פלטפוס - מה זה וכיצד מטפלים בזה

פלטפוס משפיע על הליכה ועל עמידה, למרות שלא ניתן לפתור בעיה זו, ניתן בהחלט להקל עליה.


לפי הערכות שונות ולא מבוססות, קרוב ל-15 אחוז מאזרחי העולם סובלים מפלטפוס. תופעה זו מתחילה להופיע בגיל 12, עם סיומה של בניית כף הרגל למבנה הבוגר שלה. במהלך הבגרות ואחריה היא יכולה להופיע בנסיבות שונות. לאחד מכל 4 אנשים יהיה פלטפוס בשלב כלשהו בחיים.

פלטפוס ברגל נחשבת לאחת התופעות האורטופדיות הנפוצות בעולם, ולמרות זאת כפי שנראה בהמשך, לא ניתן לפתור תופעה זו. פלטפוס הוא שם כינוי לכף רגל שטוחה בגרמנית. 

 
 

מה זה פלטפוס

פלטפוס (Flat foot) היא כף רגל שטוחה. מצב זה קורה כאשר הקשת האורכית שמאפיינת את כף הרגל נעלמת או שהיא מאוד שטוחה ואז כף הרגל באה במגע ישיר עם הרצפה. תופעה זו יכולה להתרחש בעת עמידה או הליכה והיא לא מאופיינת בכאבים אלא רק באי נוחות קלה.
תפקידה של הקשת השל כף הרגל הוא לשמור על גמישות ולייצב את כף הרגל באמצעות העקב והקשת הקדמית, לחלק את משקל הגוף בצורה נכונה בין עצמות כף הרגל ולמנוע זעזועים.חשוב לציין, שתינוקות וילדים סובלים מפלטפוס מולד, זאת כחלק מתהליך ההתפתחות הפיזית שלהם. הקשת ברגל מתחילה להופיע בגיל 5-6, ומושלמת בגיל 12 עד 15. אז יכולה להתברר העובדה שהילד סובל מפלטפוס.

 
 

למה נוצר פלטפוס ברגל?

 

באופן עקרוני, פלטפוס ברגל יכול להיווצר כתוצאה ממחסור בחלקים של רצועות המרכיבות את הקשת האורכית בכף הרגל. זה מצב של פלטפוס מולד. 

לעומת זאת, ישנם אנשים המתמודדים עם פלטפוס בשלבים הרבה יותר מתמקדים בחיים, בגיל מבוגר, זאת בגין פציעה בכף הרגל, פגיעה נוירולוגית, מחלות וטראומות בכף הרגל. כאן מדובר על פלטפוס נרכש. 

מצבים נוספים בהם יכולים להיווצר פלטפוס, הם כתוצאה מתהליך השמנה (אנשים שיש להם השמנת יתר מתמודדים לא פעם פלטפוס בגלל העומס שנוצר על כף הרגל) וכן אנשים שעוסקים בפעילות ספורטיבית ומשתמשים בנעליים לא מתאימות לכך לאורך זמן. 

 

סוגי פלטפוס ברגל

 

כיום מוכרים שני סוגי פלטפוס, פלטפוס גמיש ופלטפוס קשיח.

  • פלטפוס גמיש - הוא פלטפוס שמאפשר קשת מסוימת בכף הרגל אותה ניתן לראות באמצעות עמידה על קצוות האצבעות.
  • פלטפוס קשיח - הוא פלטפוס שנשאר גם כאשר עומדים וגורר אחריו אי נוחות רבה יותר.


רוב כפות הרגליים השטוחות אינן גורמות לכאבים, ואינן מצריכות טיפול כלשהו. כפות הרגליים שכן דורשות טיפול מעמיק יותר ואף לעיתים נדרש טיפול או אף ניתוח, הן כפות הרגליים השטוחות הקשיחות.

 

פלטפוס בעת הריון

הרבה מאוד נשים מתמודדות עם בעיות פיזיולוגיות שונות בתקופת ההריון, זאת כתוצאה מהשינויים שהן חוות בגוף. אחד השינויים המשמעותיים הן נפיחויות ברגליים ובפרט החלק התחתון, מה שיוצר עומס על כפות הרגליים, דבר שיכול להוביל לפגיעה ביציבות ולפלטפוס הריוני. 

במידה והפלטפוס לא מאובחן בזמן, הוא יכול לייצר בעיה משמעותית יותר שתשפיע על האישה גם אחרי שהיא תלד. מעבר לכך, הפגיעה יכולה להיות משמעותית בכל מה שקשור ליציבות ולתנועה, דבר שיכול להגביל אותה מאוד בתקופה זו. 

 

פלטפוס אצל ילדים

 

קיים תחום התמחות ספציפי שמתעסק בפלטפוס אצל ילדים, זאת מאחר ויש צורך לאבחן באופן ספציפי מקרים אצל ילדים בגילאים מוקדמים. עד גיל ארבע בערך, אזור הקשת של כף הרגל מכוסה רקמות שומן. 

אם לא מתבצע אבחון מקצועי, ניתן לחשוד שמדובר בפלטפוס, למרות שלא כך הדבר. למעשה עד גיל שבע-שמונה, הקשת נמצאת בתהליכי התפתחות ולכן, האבחון יעשה בצורה שונה מאשר אצל מבוגרים. 

הדרך הטובה לדעת אם הילד זקוק למדרסים בעקבות פלטפוס, היא תחושת כאב. אם הוא חווה כאבים יוצאי דופן, אזי שיש לקחת אותו לאורתופד ילדים מומחה והוא כבר ידע לאבחן, האם אכן מדובר בפלטפוס או שמא מדובר בהתפתחות טבעית של קשת כף הרגל. אבחון מדויק יכול לחסוך טרחה והרבה מאוד כאבים ועוגמת נפש לילד ולהורים שלו. 

 

תופעות לוואי של פלטפוס

 
פלטפוס גורם לשורה של תופעות לוואי, כגון כאבי רגליים, אי נוחות בעת עמידה והליכה, יבלות, מאמץ יתר ותחושת עייפות נלווית, הלוקס ואגוס (בליטה של עצם). תופעות אלו אומנם לא מסוכנות מבחינה בריאותית או פיזית, אך בהחלט יכולות לפגוע בתפקוד היומי מהיבטים שונים.
 
 

אבחון פלטפוס

מלבד צפייה בשינוי שחל בכף הרגל, ניתן לאבחן פלטפוס על ידי תחושת כאבים בגב התחתון, ברכיים, או כף הרגל עצמה. ברגע שחשים באותם כאבים, אורטופד יבחן את הסיבות להן ובין היתר יבחן האם כף הרגל סובלת מפלטפוס. 

 
 

כיצד מטפלים בפלטפוס

הטיפול הנפוץ והמומלץ במצב של פלטפוס הוא באמצעות שימוש במדרסים ונעליים שמתאימות לתופעה. מדרסים ונעליים אלו ניתן לרכוש בחנויות שונות המוכרות איבזרים והנעלה אורטופדיים. הטיפול בתופעת פלטפוס נעשה רק לאחר הופעת תסמינים כמו כאבים בכף הרגל, בברך, בירך, בגב או באגן ותסמינים כמו דלקת בגיד אכילס, שברי מאמץ, הלוקס ולגוס ודורבן.

אורתופד כף רגל יאבחן את המצב ויציע איזה סוג מדרסים יש לרכוש כדי לטפל בבעיה. המדרסים יהיו מותאמים באופן אישי לרגל, ובטרם רוכשים אותם יש לוודא שהם מתאימים לרגל ולנעל ונוחים בעת הליכה, עמידה, ריצה או קפיצה. מחיר מדרסים הוא נושא מורכב, שכן קיימים מדרסים פשוטים שמסובסדים על ידי קופות החולים והם לא אמורים לעלות יותר מכמה עשרות שקלים ואילו מדרסים מקצועיים של ממש יכולים לעלות אלפי שקלים. כשבונים מדרסים לפלטפוס חשוב מאוד לקחת מידות מדויקות של מנח כף הרגל, לבחון את היציבה ולהתאים את הפתרון הנכון ביותר למטופל וכדאי לעשות זאת במכון מוסמך.

חשוב להבהיר שמדרסים ונעליים לא מעלימים או מרפאים פלטפוס. תופעה זו איננה ניתנת לריפוי אלא במקרים של ניתוח אשר איננו מומלץ ונעשה רק במקרים קיצוניים. מה שכן, המדרסים מקלים על אי הנוחות, שכן היא מעניקה תמיכה לכף הרגל ולכן הם מומלצים.

יחד עם זאת, השימוש במדרסים הוא חשוב מאחר והוא מאפשר חלוקה נכונה של העומסים בכף הרגל ומונע זעזוע בכל מגע של כף הרגל עם הרצפה. המדרסים גם מגבילים את תחושת הכאב והמצוקה הפיזית של מי שמתמודד עם התופעה. לכן, גם המדרסים אינם מעלימים את הבעיה, חשוב מאוד להיעזר בהם בשביל שיהיה ניתן להתמודד עם הבעיה בצורה הרבה יותר אפקטיבית. 

 

ניתוח פלטפוס

ניתוח לתיקון פלטפוס הוא אופציה טיפולית שמבוצעת אך ורק בילדים ואך ורק במצבים שבהם כף הרגל לא גמישה כלל והרגל שטוחה גם כשהיא באוויר ללא הפעלת לחץ בדריכה. במלך הניתוח מפרידים את עצמות כף הרגל זו מזו לשם שיפור תפקוד הקשת האורכית וכדי לקרב אותן ולחבר ביניהן על מנת שצורת כף הרגל תיוצב למנח הרצוי. בניתוח מספקים תמיכה נוספת שמטרתה ליישר ולחזק את כף הרגל. תמיכה זו ניתן לבצע במספר הליכים, לא כל אלה נעשים, אם כי בדרך כלל אחד או יותר הם הכרחיים לניתוח מוצלח: הזזה פנימה של  עצם העקב (Calcaneus osteotomy), משתל גלילי במפרק העקב (arthroerisis Subtalar), והארכת גיד אכילס.


עוד באותו נושא

עקמת -מה זה ואיך מתמודדים עם זה

עקמת -מה זה ואיך מתמודדים עם זה

תופעה של עקמת מתחילה להופיע כבר בגיל הנעורים ויכולה להשפיע על התפתחות העצמות בגוף והיציבות בהמשך החיים. לכן חשוב לאבחן את התופעה בשלב...

כאבי ברכיים - איך מתמודדים איתם?

כאבי ברכיים - איך מתמודדים איתם?

אומנם אנשים סובלים יותר מכאבי גב וצוואר,  אך אם תשאלו אנשים שחצו את גיל שבעים, כאבי ברכיים לא עניין של מה וכך כאבי הברכיים נשמעים כתירוץ...

מומחה כף יד - כיצד הוא יכול לעזור לנו?

מומחה כף יד - כיצד הוא יכול לעזור לנו?

כל מי שאי פעם עשה תאונה עם קטנוע או שיחק כדורגל בתור שוער, נאלץ לבקר יותר מפעם אחת אצל מומחה כף יד. מה הפלא שזו אחת מההתמחויות הארוכות ביותר...

כל מה שצריך לדעת על מדרסים

כל מה שצריך לדעת על מדרסים

אם אתם סובלים מכאבי רגליים, סביר להניח שהאורטופד יציע לכם לנסות לשים בנעליים מדרסים, לפחות לזמן מוגבל. הנה מדריך מדרסים קצר גם הרגליים...

כל מה שצריך לדעת על מומחה כף רגל

כל מה שצריך לדעת על מומחה כף רגל

לא צריך להיות ספורטאי כדי להבין שפגיעה בכף הרגל יכולה לשבש את החיים. במאמר זה ננסה להבין מהי המומחיות של אורטופד מומחה כף רגל כף הרגל בלבד,...

string(34) "categoryאורטופד כף רגל"