אם אתם חווים כאבים, בין אם זה מפציעת ספורט או מצב כרוני, ייתכן ששמעתם על טיפול בגלי הלם. טיפול בגלי הלם (באנגלית: Shock Wave Treatment), הוא הליך רפואי לא פולשני המשתמש בגלי קול בעלי אנרגיה גבוהה כדי לעורר ריפוי ברקמות פגועות. בשנים האחרונות, הוא הפך לאלטרנטיבה פופולרית יותר ויותר לטיפולים מסורתיים עבור מצבים כגון דורבן בכף הרגל ופציעות רקמות רכות אחרות.

טיפול בגלי הלם

טיפול בגלי הלם

מהו טיפול בגלי הלם?

במהלך הטיפול, מכשיר כף יד ממוקם על העור מעל האזור הפגוע, וגלי הקול מועברים דרך העור אל הרקמה הפגועה שמתחת. גלי הקול גורמים לסדרה של פציעות קטנות ומבוקרות לרקמה, מה שמפעיל את תגובת הריפוי הטבעית של הגוף. תגובה זו כוללת זרימת דם מוגברת לאזור, שחרור גורמי גדילה וייצור רקמות חדשות. עם הזמן, תהליכים אלה מובילים לתיקון והתחדשות של הרקמה הפגועה.

 

טיפול בגלי הלם הוא לא פולשני, כלומר הוא אינו דורש שום חתכים או זריקות. מה שהו]ך אותו לחלופה בטוחה ויעילה לטיפולים מסורתיים עבור תנאים רבים. בנוסף, לטיפול בגלי הלם יש זמן התאוששות קצר יחסית בהשוואה לטיפולים אחרים, מה שהופך אותו לאופציה אטרקטיבית עבור אנשים שרוצים לחזור לפעילות הרגילה שלהם מהר ככל האפשר.

 

משך הזמן והמספר של טיפולי גל ההלם הנדרשים משתנה בהתאם לחומרת המצב שבו מטפלים. בדרך כלל, מהלך הטיפול יכלול מספר מפגשים על פני תקופה של כמה שבועות. כל טיפול יכול להימשך בין 10 ל-30 דקות, תלוי במצב הספציפי שבו מטפלים.

 

חשוב לציין כי בעוד טיפול גל הלם נחשב בדרך כלל בטוח, זה לא יכול להתאים לכולם, אנשים עם מצבים רפואיים מסוימים, כגון הפרעת דימום או קוצב לב, לא יכולים להיות מטופלים בגלי הלם. בנוסף, אנשים מסוימים עשויים לחוות אי נוחות קלה במהלך הטיפול, אשר ניתן לנהל עם משככי כאבים או אמצעים אחרים.

איך עובד טיפול גל הלם?

טיפול בגלי הלם פועל על ידי גירוי תהליכי הריפוי הטבעיים של הגוף, כאשר גלי הקול באנרגיה גבוהה מוחלים על האזור הפגוע, הם יוצרים סדרה של פציעות קטנות ומבוקרות לרקמה הפגועה. פציעות אלה גורמות לתגובת הריפוי הטבעית של הגוף, הכוללת זרימת דם מוגברת לאזור הפגוע, שחרור גורמי גדילה וייצור רקמות חדשות.

 

גלי קול באנרגיה גבוהה המשמשים לטיפול בגלי הלם מתמקדים באזור הגוף שנפגע. גלי הקול חודרים לעור ונספגים על ידי הרקמה הבסיסית. כשגלי הקול עוברים דרך הרקמה, הם יוצרים סדרה של פציעות קטנות ומבוקרות. פציעות אלה אינן מזיקות, אלא מגרות את תגובת הריפוי הטבעית של הגוף.

 

תגובת הריפוי הטבעית של הגוף כרוכה בזרימת דם מוגברת לאזור, אשר מביאה חמצן וחומרים מזינים לרקמה הפגועה. בנוסף, גלי הקול מגרים שחרור גורמי הגדילה, שהם חלבונים המקדמים את הצמיחה והתיקון של הרקמה. זה מוביל לייצור של רקמות חדשות, אשר בהדרגה מחליף את הרקמה הפגועה.

 

עם הזמן, תהליכי הריפוי הטבעיים של הגוף מובילים לתיקון והתחדשות של הרקמה הפגועה. זה יכול לגרום לכאב מופחת, ניידות משופרת, ואיכות חיים טובה יותר עבור אנשים עם מגוון רחב של תנאים.

 

חשוב לציין שהמנגנונים המדויקים של טיפול בגלי הלם אינם מובנים במלואם. עם זאת, מחקרים הראו כי זה יכול להיות טיפול יעיל עבור מגוון רחב של פציעות, בנוסף, הטיפול אינו פולשני, כלומר הוא אינו דורש שום חתכים או זריקות, ויש לו זמן התאוששות קצר יחסית בהשוואה לטיפולים אחרים.

טיפול כאבי רגליים בגלי הלם

טיפול כאבי רגליים בגלי הלם

באילו מצבים ניתן לטפל באמצעות טיפול בגלי הלם?

טיפול בגלי הלם שימש לטיפול מוצלח במגוון מצבים. להלן מצבים שניתן לטפל בהם באמצעות טיפול בגלי הלם:

 

דורבן ברגל: זהו מצב שגורם לכאב ודלקת בעקב, לעתים קרובות כתוצאה משימוש יתר או לחץ על העקב. טיפול בגלי הלם הוכח כטיפול יעיל עבור דורבן בכף הרגל, הפחתת כאב ושיפור הניידות.

 

דלקת גיד אכילס: מצב זה גורם לכאב ודלקת בגיד אכילס, המחבר את שרירי העגל לעצם העקב. דלקת גיד אכילס יכולה להיגרם על ידי מאמץ יתר, הנעלה לא נכונה, או גורמים אחרים. טיפול בגלי הלם הוכח כיעיל בטיפול בדלקת גיד אכילס, הפחתת כאב ושיפור תפקוד.

 

כאבי כתפיים: טיפול בגלי הלם הוכח כטיפול יעיל לכאבי כתף, כולל פציעות שרוול מסובב וכתף קפואה. מצבים אלה יכולים לגרום לכאב ולטווח תנועה מוגבל במפרק הכתף, מה שמקשה על ביצוע פעילויות יומיומיות.

 

כאבי ירך: טיפול בגלי הלם שימש לטיפול בכאבי ירך הנגרמים על ידי תנאים כגון hip bursitis ו-hip osteoarthritis. תנאים אלה יכולים לגרום לכאב ודלקת במפרק הירך, מה שמקשה על הליכה או ביצוע פעילויות אחרות.

ד"ר קונסטנטין חרמוב אורתופד פרטי מומחה ומנתח כף רגל וקרסול
ד״ר קונסטנטין חרמוב
אורתופד פרטי מומחה ומנתח כף רגל וקרסול

מנהל מקצועי פורום אורטופדים

ד"ר חרמוב מתמחה במחלות כף רגל וקרסול ובטיפול מתקדם בבעיות אורתופדיות שונות , לרבות: 1. ניתוחים זעיר פולשניים – המאפשרים ביצוע פעולות נרחבות באמצעות חתכים זעירים בלבד והחלמה קלה יותר בהשוואה לניתוחים בשיטה הפתוחה 2. טיפולים לא-ניתוחיים מתקדמים לדלקות וכאבים כרוניים התאמת טיפולים שמרניים 3. כתיבת חוות דעת רפואית

שאלות גולשים מהפורום בנושא טיפול בגלי הלם

טיפול בגלי הלם

שלום רב ד״ר יקר, אני מבקש להתייעץ איתך בקשר לטיפול בגלי הלם. האם אני מתאים לטיפול כזה לפי ממצאי הMRI? אציין שיש לי כאבים נוראיים בשתי הכתפיים, לא ישן בלילות וכל תזוזה מלווה בצעקה. קיבלתי את כל...

הודעות בפורום פורום אורטופדים 31/10/2021
טיפול בגלי הלם לדלקת כרונית במרפק

הנני סובל מזה 3 שנים מדלקת כרונית במרפק (גולף אלבו) קיבלתי 2 זריקות קורטיזול שעזרו עד לרגע שחזרתי לחדר כושר, משחות וכורכום לא עוזרים, הבנתי שטיפול בגלי הלם , סבירות גבוהה שיעזור האם מנסיונכם...

הודעות בפורום פורום אורטופדים 24/06/2015
כאבי ברכיים לאחר מסע עם משקל כבד

הבת שלי היתה במסע של 70 ק"מ בשטח עם תרמיל על הגב. בטיפוס על ההר הרכישה שינוי בברכיים והמשיכה. מאז , כשבועיים סובלת מכאבי ברכיים ודקירות גם לאורך השוק. צילום ו-us תקינים. האורטופד אבחן מבדיקה ידנית...

הודעות בפורום פורום אורטופדים 10/05/2021
פעילות ספטרטיבית עם דורבן בעקב

לפני כשנה בערך התגלה אצלי בעקב שמאל דורבן , עברתי כבר מספר טיפולים פיזיוטרפיים ובהם גם טיפול בגלי הלם סהכ 6 טיפולים . הכאב אמנם פחת אך עדיין קיים, כמו כן עשיתי מדרסים אורטופדים. מדי שבוע אני עושה...

הודעות בפורום פורום אורטופדים 21/07/2015
פלנטר פאסיטיס

הרגל שלי סובלת מכאבים כתוצאה מאימוני ריצה מפרכים. הבנתי שיש לי פלנטר פאסיטיס . המליצו על טיפול בגלי הלם או משהו בסגנון הזה. מה זה אומר ומניסיונכם האם זה יכול לעזור?

הודעות בפורום פורום אורטופדים 30/09/2013