כאן תוכלו לקבל את כל המידע לגבי הסימנים, הסימפטומים ואפשרויות הטיפול לשבר באצבע ברגל, כמו גם על זמן ההחלמה הממוצע.

האנטומיה של האצבע: מה הופך אותה לרגישה לשברים?

 

האצבע האנושית אולי נראית קטנה ולא בולטת, אבל היא ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על שיווי המשקל שלנו ובמתן יציבות בזמן הליכה או ריצה. כדי להבין מדוע הבוהן הינה אצבע רגישה לשברים, חשוב להתעמק באנטומיה שלה.

 

ראשית, האצבע מורכבת מכמה עצמות קטנות הנקראות פלנגות. עצמות אלו מחוברות במפרקים ונתמכות על ידי רצועות וגידים. בשל גודלן ומיקומן, אצבעות הרגליים נוטות יותר לפגיעות מקריות ולטראומה, מה שהופך אותן לרגישות גם לשברים.

 

שנית, אצבעות הרגליים ממוקמות בחלק הקדמי של כף הרגל, מה שאומר שהן נושאות לרוב את הנטל ממשקל גופנו וכל כוחות חיצוניים. לחץ קבוע זה יכול להחליש את העצמות לאורך זמן, ולהפוך אותן לרגישות יותר לשברים.

 

לבסוף, אצבעות הרגליים חשופות ופגיעות לגורמים חיצוניים. תאונות כמו הפלת חפצים כבדים על כף הרגל או בעיטות במשטח מוצק עלולות להוביל בקלות לשברים בבוהן. בנוסף, פעילויות ספורט או תרגילים בעלי השפעה גבוהה יכולים גם להגביר את הסיכון לשברי אצבעות עקב הלחץ והעומס החוזרים על כפות הרגליים.

 

שבר באצבע – הגורמים והנזקים

 

שבר באצבע יכול להתרחש עקב פגיעה ישירה, כגון דחיקת האצבע בחפץ קשה, או מכוח מופרז המופעל על האצבע, כמו במקרה של פעילות ספורטיבית או נפילה.

 

סוג השבר הנפוץ ביותר באצבע הוא שבר פשוט, שבו העצם נשברת בצורה נקייה מבלי לגרום לתזוזה כלשהי. עם זאת, במקרים חמורים יותר, העצם עלולה להיעקר או אפילו להתנפץ, ולהוביל לשבר מורכב יותר.

 

כאשר מתרחש שבר, ניתן לחוות תחושת כאב מיידי, נפיחות וחבורות סביב האזור הפגוע. זה עשוי להיות קשה לשאת משקל על כף הרגל, ולעיתים ניתן להבחין בעיוות או חוסר יישור של האצבע.

 

כדי לאבחן שבר באצבע, הרופא יבצע בדרך כלל בדיקה גופנית ועשוי לבקש צילום רנטגן כדי לאשר את האבחנה ולהעריך את היקף השבר.

 

הטיפול בשבר באצבע תלוי בחומרת הפציעה. במקרים של שברים פשוטים עשויים להספיק אמצעים שמרניים כגון מנוחה, אי מוביליזציה עם סד או גבס וטכניקות לטיפול בכאב.

 

מהי ההשפעה הגופנית של שבר באצבע?

 

אז כאן נשאלת השאלה באיזו אצבע מדובר. לדוגמא, שבר באצבע 4 ברגל להיראות פחות משמעותי בהשוואה לדוגמא, לאותו שבר באצבע הקטנה.  אך לפציעה זו עדיין יכולה להיות השפעה משמעותית על הפעילויות היומיומיות שלך ועל תפקוד כף הרגל הכללי. הבנת הסכנות הפוטנציאליות הקשורות לשבר באצבע הרגל הינה חיונית לטיפול והחלמה נכונה.

 

  • השפעה על הליכה ושיווי משקל:
    האצבעות ממלאות תפקיד חיוני בשמירה על שיווי משקל ויציבות בזמן ההליכה. כאשר יש שבר, היכולת לפזר משקל שווה על פני כף הרגל נפגעת, מה שמוביל לשינוי בדפוס ההליכה.
  • סיכון לסיבוכים:
    שבר באצבע יכול להגביר את הסיכון לפתח סיבוכים. אם לא מטופלים או מנוהלים בצורה לא נכונה, עלולים להיווצר סיבוכים כגון אי-איחוד (ריפוי לא תקין של העצם) או כאב כרוני. סיבוכים אלה יכולים להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים ועשויים לדרוש טיפולים פולשניים יותר בעתיד.
  • השפעה על הנעלה:
    שבר באצבע ברגל יכול לעשות את זה מאתגר לנעול נעליים רגילות. נפיחות, כאב ונוכחות של סד או גבס יכולים להגביל את היכולת לנעול בנוחות את הנעליים.

 

כדי לטפל כראוי בשבר באצבע, איש מקצוע רפואי יבצע בדיקה יסודית ועשוי להזמין בדיקות הדמיה כמו צילומי רנטגן. גישת הטיפול תהיה תלויה בחומרת השבר ועשויה לכלול אי מוביליזציה עם סד, גבס. ניתן להמליץ גם על טכניקות לטיפול בכאב, כגון תרופות כאב ללא מרשם או משככי כאבים שנקבעו.

 

 'הזמן מרפא את כל הפצעים' – אבל כמה זמן לוקח לרפא אצבע שבורה?

 

תהליך הריפוי של אצבע שבורה יכול להשתנות בהתאם לחומרת השבר ולגורמים בודדים. באופן כללי, החלמה של אצבע שבורה יכולה לקחת בין ארבעה לשישה שבועות, אבל ציר הזמן הזה יכול להיות ארוך יותר עבור שברים מורכבים יותר.

 

מספר גורמים יכולים להשפיע על זמן הריפוי של אצבע שבורה. מיקום השבר משחק תפקיד, שכן שברים קרובים יותר לקצה הבוהן עשויים להחלים מהר יותר מאלה הקרובים יותר לכף הרגל. בנוסף, גיל יכול להיות גורם מכריע, שכן אנשים צעירים נוטים להחלים מהר יותר ממבוגרים.

 

סוג הטיפול הניתן משפיע גם על זמן הריפוי. אם השבר יציב ואינו מצריך ניתוח, אמצעים שמרניים כמו הדבקת חברים או חבישת סד עשויים להספיק.

 

חשוב לציין שתהליך הריפוי אינו מסתיים כאשר הכאב שוכך. גם לאחר תקופת ההחלמה הראשונית, עשויים לחלוף מספר שבועות נוספים עד שהאצבע תחזור למלוא כוחה וניידותה. עיסוק בתרגילים עדינים וביצוע כל תרגילי שיקום שנקבעו יכולים לעזור להאיץ את תהליך ההחלמה.

 

במהלך תקופת הריפוי, חשוב להימנע מפעילויות הגורמות לעומס יתר על האצבע השבורה, כגון ריצה או קפיצה.

 

טיפול באצבע שבורה: אפשרויות הטיפול השונות

 

כאשר מדובר בטיפול באצבע שבורה, קיימות מספר אפשרויות בהתאם לחומרת השבר ולמיקום. במקרים פחות חמורים, לרוב מומלצים אמצעים שמרניים. גישה נפוצה אחת היא Buddy Taping, כאשר הבוהן השבורה מודבקת לבוהן שכנה לתמיכה ויציבות. דבר זה עוזר לשתק את הבוהן ולקדם יישור נכון במהלך תהליך הריפוי.

 

במקרים מסוימים, ניתן להשתמש בסד או בגבס כדי לספק תמיכה והגנה נוספת לאצבע השבורה. מכשירים אלה עוזרים להגביל את התנועה ולמנוע פציעה נוספת, ומאפשרים לעצם להחלים כראוי. יש לחבוש אותם בדרך כלל במשך כמה שבועות עד שהשבר מראה סימני ריפוי.

 

עבור שברים מורכבים יותר או מקרים בהם טיפולים שמרניים אינם יעילים, ייתכן שתידרש התערבות רפואית.

 

במצבים מסוימים, ניתן להשתמש בהתקני קיבוע פנימיים כמו סיכות, ברגים או לוחות כדי להחזיק את העצמות במקומן במהלך תהליך הריפוי. זה נחוץ לעתים קרובות לשברים חמורים יותר או מקרים שבהם העצמות עקורות או לא יציבות.

 

ללא קשר לאופציה הטיפולית שנבחרה, חיוני לעקוב בקפידה אחר הוראותיו של הרופא. זה כולל נטילת תרופות נגד כאבים שנקבעו, שמירה על כף הרגל מוגבהת כדי להפחית נפיחות, והנחת שקיות קרח על האזור הפגוע.

 

מניעה ואמצעי זהירות: כיצד ניתן להימנע משברי אצבעות בעתיד?

 

כדי להפחית את הסיכון לשברי אצבעות בעתיד, חשוב לנקוט באמצעי זהירות מסוימים ולתרגל טיפול טוב בכף הרגל. הנה כמה טיפים שיסייעו למנוע שברים בבוהן:

 

  • לנעול הנעלה מתאימה:
    בחרו נעליים המספקות תמיכה והגנה נאותים לכפות הרגליים. בחרו בנעליים שמתאימות היטב ובעלות קופסת אצבעות רחבה כדי לאפשר תנועה נכונה של האצבעות כמו נעליים אורטופדיות. הימנעו מנעלי עקב או נעליים עם קופסאות אצבע צרות שעלולות להגביר את הסיכון לפציעות בוהן.
  • השתמשו בציוד מגן:
    אם אתם משתתפים בפעילויות או ספורט שמעמידים את הרגליים בסיכון לפציעה, כגון כדורגל או אומנויות לחימה, שקלו ללבוש ציוד מגן כמו מגני אצבעות או אביזרים אורטופדיים ייעודיים.
  • היזהר ממפגעים:
    היזהרו במיוחד בעת ניווט במשטחים לא ישרים, במדרגות או באזורים חלקלקים. היזהרו ממכשולים וסכנות שעלולים לגרום לכם לעקם את אצבעות הרגליים.
  • שמרו על כוח וגמישות כף הרגל:
    בצעו באופן קבוע תרגילים לחיזוק השרירים בכפות הרגליים והבהונות. זה יכול לעזור לשפר שיווי משקל ויציבות, להפחית את הסבירות לפציעות.
  • קחו הפסקות במהלך פעילויות חוזרות ונשנות:
    אם העבודה או התחביבים שלכם כוללים תנועות חוזרות ונשנות העולות על כפות הרגליים שלכם, קחו הפסקות קבועות כדי לנוח ולמתוח את אצבעות הרגליים. זה יכול לעזור למנוע פציעות שימוש יתר ושברים הנגרמים על ידי מתח מתמשך על בהונות הרגליים.
ד"ר קונסטנטין חרמוב אורתופד פרטי מומחה ומנתח כף רגל וקרסול
ד״ר קונסטנטין חרמוב
אורתופד פרטי מומחה ומנתח כף רגל וקרסול

מנהל מקצועי פורום אורטופדים

ד"ר חרמוב מתמחה במחלות כף רגל וקרסול ובטיפול מתקדם בבעיות אורתופדיות שונות , לרבות: 1. ניתוחים זעיר פולשניים – המאפשרים ביצוע פעולות נרחבות באמצעות חתכים זעירים בלבד והחלמה קלה יותר בהשוואה לניתוחים בשיטה הפתוחה 2. טיפולים לא-ניתוחיים מתקדמים לדלקות וכאבים כרוניים התאמת טיפולים שמרניים 3. כתיבת חוות דעת רפואית

שאלות גולשים מהפורום בנושא שבר באצבע ברגל

כאבים בזרת ברגל ימין

אני אוטוטו בן 34 ובלילה בין שישי לשבת האחרונים בערך בשעה 03:00 הלכתי יחף בבית וקיבלתי מכה באצבע בכף רגל ימין. הכאבים אינם כאבי רצח ואני יכול פחות או יותר לדרוך על הרגל, ואכן מאז הלכתי לא מעט וגם...

הודעות בפורום פורום אורטופדים 10/10/2021
כאבים ומוגבלות בתפקוד

לפני מעל ל-20 שנה לא מצליחה להצביע על שמות לממצאים שמצאו הרופאים ומבררת כעת כאן כיצד להמשיך. נמצאו בעיות גם בתחום הנוירולוגיה הראומטולוגיה וההמטולוגיה כשתלונותי הם כאבים עד בכי קושי לעיתים...

הודעות בפורום פורום אורטופדים 30/06/2019