דורבן בכף הרגל הוא מצב נפוץ המשפיע על הרגליים. זוהי דלקת כואבת בחלק התחתון של העקב, שהוא רצועה עבה של רקמה שמחברת את עצם העקב לבהונות. מצב זה נפוץ יותר בקרב אנשים שעומדים על רגליהם לתקופות ממושכות, כגון ספורטאים, עובדי מפעל, או אלה שנועלים נעליים עם תמיכת קשת לא מספקת.

הגורמים של דורבן בכף הרגל

מאמץ יתר

אחד הגורמים הנפוצים ביותר של דורבן בכף הרגל, אנשים המשתתפים בפעילויות הדורשות מהם לעמוד על רגליהם במשך תקופות ממושכות, כגון ריצה, ריקוד או עמידה במשך שעות ארוכות, נוטים יותר את הדלקת.

גיל

גורם נוסף שיכול לתרום להתפתחות של דורבן בכף הרגל. ככל שאנשים מזדקנים, החלק התחתון של העקב מאבד חלק מהאלסטיות שלו, מה שהופך אותו לרגיש יותר לפציעה. הסיכון לפתח את הדלקת עולה לאחר גיל 40.

משקל

גם גורם משמעותי בהתפתחות של דורבן בכף הרגל. אנשים הסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר נוטים יותר לפתח דלקת בחלק התחתון של העקב בגלל הלחץ המוגבר על רגליהם. המשקל הנוסף שם יותר מתח על חלק זה, המוביל דלקת וכאב.

מבנה כף הרגל

הוא גורם נוסף שיכול לתרום להתפתחות של דורבן בכף הרגל, אנשים עם רגליים שטוחות או קשתות גבוהות נוטים יותר לפתח דלקת בגלל הלחץ החריג המוצב על העקב, כפות רגליים שטוחות גורמות לעקב להימתח יתר על המידה, בעוד קשתות גבוהות גורמות לעקב להתהדק יתר על המידה, מה שמוביל לדלקת ולכאב.

דורבן בכף הרגל

דורבן בכף הרגל

התסמינים של דורבן בכף הרגל

התסמין הנפוץ ביותר של דורבן בכף הרגל הוא כאב בעקב. הכאב ממוקם בדרך כלל בתחתית העקב וניתן לתאר אותו כתחושת דקירה חדה או כאב עמום. הכאב הוא לעתים קרובות גרוע יותר בבוקר בזמן הקימה, לאחר ישיבה ממושכת, או לאחר עמידה ממושכת או הליכה.

 

תסמין נפוץ נוסף הוא נוקשות ברגל, כף הרגל עלולה להרגיש נוקשה וכואבת, במיוחד לאחר תקופות של חוסר פעילות, כגון כאשר מתעוררים בבוקר או לאחר ישיבה ממושכת.

 

נפיחות ברגל היא תסמין נוסף, כף הרגל עשויה להיות נפוחה ועדינה למגע. הנפיחות ממוקמת בדרך כלל באזור העקב, אשר פועל מן העקב לכדור של כף הרגל.

 

אדמומיות ברגל הוא גם תסמין, כף הרגל עשויה להיראות אדומה ומודלקת, במיוחד סביב אזור העקב. זהו סימן לדלקת ומצביע על כך שהגוף מנסה לרפא את האזור הפגוע.

 

רוך בעקב הוא תסמין נפוץ נוסף, העקב עשוי להיות רך למגע, רגישות זו יכולה להקשות על הליכה או עמידה במשך תקופות ארוכות מבלי לחוות כאב.

טיפול בדורבן בכף הרגל

מנוחה הוא חלק חשוב של הטיפול, הנחת כף הרגל המושפעת והימנעות מפעילויות המחריפות את הכאב יכולה לעזור להקל על התסמינים, זה כולל הפחתת כמות הזמן בעמידה או הליכה, ולקחת הפסקה מפעילויות שמעמיסות על  הרגליים.

 

קרח היא אפשרות טיפול יעילה נוספת, החלת קרח על האזור הפגוע יכולה לעזור להפחית דלקת וכאב. קרח צריך להיות מיושם במשך 10-15 דקות בכל פעם, כמה פעמים ביום.

 

מתיחת העקב ושרירי השוק יכולים לעזור להקל על הכאב ולשפר את הגמישות. תרגילים פשוטים כגון מתיחות היכולים להיעשות בבית כדי לעזור להקל על הכאב ולמנוע פציעות עתידיות.

 

נעילת נעליים עם תמיכה טובה בקשת וריפוד יכולה לעזור להקל על הלחץ בעקב. מומלץ לנעול נעליים נוחות, תומכות ומתאימות לפעילות. הימנעות נעליים עם עקבים גבוהים ותמיכה קשת לא מספקת היא גם חשובה.

 

אורתוטיקה היא תוספת נעליים מותאמת אישית שיכולה לעזור לתמוך ברגל ולהפחית את הלחץ. אורתוטיקה מיועדת להתאים לצרכים הספציפיים של כל אדם ויכולה לספק תמיכה נוספת וריפוד.

 

פיזיותרפיה יכולה להיות גם אפשרות טיפול יעילה, פיזיותרפיסט יכול לעזור לפתח תוכנית מתיחות וחיזוק כדי להקל על הכאב ולמנוע פציעות עתידיות. תוכנית זו עשויה לכלול תרגילים כדי למתוח את העקב ואת שרירי השוק, כמו גם תרגילים כדי לחזק את השרירים של כף הרגל ואת הקרסול.

ד"ר קונסטנטין חרמוב אורתופד פרטי מומחה ומנתח כף רגל וקרסול
ד״ר קונסטנטין חרמוב
אורתופד פרטי מומחה ומנתח כף רגל וקרסול

מנהל מקצועי פורום אורטופדים

ד"ר חרמוב מתמחה במחלות כף רגל וקרסול ובטיפול מתקדם בבעיות אורתופדיות שונות , לרבות: 1. ניתוחים זעיר פולשניים – המאפשרים ביצוע פעולות נרחבות באמצעות חתכים זעירים בלבד והחלמה קלה יותר בהשוואה לניתוחים בשיטה הפתוחה 2. טיפולים לא-ניתוחיים מתקדמים לדלקות וכאבים כרוניים התאמת טיפולים שמרניים 3. כתיבת חוות דעת רפואית