האם אי פעם חוויתם כאב ברגל בזמן ההליכה? כאב ברגל הוא בעיה נפוצה המשפיעה על אנשים בכל הגילאים, והוא יכול להיגרם על ידי מגוון גורמים. במאמר זה, נחקור את הסוגים השונים של כאבי רגליים ואת הסיבות האפשריות להם. כמו כן נדון בטיפולים הזמינים לכאבי רגליים, כך שתוכלו לחזור להליכה ללא כאבים.

כאב ברגל יכול להיות מצב מתיש המשפיע על הפעילות היומיומית שלך, במיוחד כאשר הוא מתרחש במהלך הליכה. כף הרגל היא מבנה מורכב עם עצמות רבות, שרירים, גידים ורצועות, מה שהופך אותה רגישה לפציעה וכאב. כאב ברגל יכול להתרחש בחלקים שונים של כף הרגל, כולל העקב או הבהונות. בהתאם לחומרת הכאב, יכולה להיות אי נוחות קלה או מצב חמור הדורש טיפול רפואי.

סוגים של כאבי רגליים

כאב ברגל יכול להתרחש בחלקים שונים של כף הרגל, ומיקום הכאב יכול לעזור לזהות את הסיבה האפשרית. בחלק זה, נחקור את הסוגים השונים של כאבי רגליים בפירוט רב יותר.

 

כאבי עקב: הם אחד הסוגים הנפוצים ביותר של כאבי רגליים ובדרך כלל מורגשים מתחת לעקב. הגורם השכיח ביותר לכאב בעקב הוא plantar fasciitis, שהוא דלקת של fascia plantar. הפלנטר פאסיה (Plantar fascia) הוא רצועה עבה של רקמה הפועלת מהעקב ועד לבהונות הרגליים ותומכת בקשת כף הרגל. כאשר יש דלקת ב- fascia plantar, זה יכול לגרום כאב ונוקשות בעקב.

 

גורמים אפשריים אחרים לכאבי עקב כוללים דלקת גיד אכילס שמחבר שרירים לעצם העקב. דורבנות עקב, שהן גידולים הנוצרים על עצם העקב, יכולות גם הן לגרום לכאב.

 

כאב קשת: כאב קשת מורגש באמצע כף הרגל ויכול להיגרם על ידי שימוש יתר, רגל שטוחה, או plantar fasciitis. אם יש לך רגל שטוחה, קשת כף הרגל שלך לא תוכל לתמוך במשקל שלך כראוי, מה שמוביל לכאב קשת. Plantar fasciitis יכול גם לגרום לכאב קשת, כמו fascia plantar פועל דרך קשת כף הרגל.

 

כאב בכף הרגל: כאב בכף הרגל יכול להיגרם על ידי מספר תנאים. Metatarsalgia הוא דלקת בכדור כף הרגל והוא נגרם לעתים קרובות על ידי עומס יתר. Morton's Neuroma הוא גידול על עצב בכף הרגל שיכול לגרום לכאב. Sesamoiditis הוא דלקת של עצמות sesamoid בכף הרגל, אשר יכול לגרום כאב ונפיחות.

 

כאבי בוהן: כאבים בבוהן יכולים להיגרם על ידי מספר תנאים, כולל ציפורניים, hammertoes, ודלקת פרקים. ציפורני רגליים חודרניות מתרחשות כאשר קצה הציפורן גדל לתוך העור, מה שגורם לכאב ונפיחות. Bunions הוא גידול גרמי שנוצר בבסיס הבוהן הגדולה ויכול לגרום כאב ועיוות. Hammertoes מתרחשת כאשר הבוהן כפופה בתנוחה לא נורמלית ועלולה לגרום לכאב ונוקשות. דלקת פרקים יכולה גם להשפיע על הבהונות, גרימת כאב, נוקשות ועיוות.

כאבים בכף הרגל

כאבים בכף הרגל

הסיבות לכאבים ברגל בעת הליכה

שנם מספר גורמים אפשריים לכאב ברגל בעת הליכה, החל מפציעות ועד מצבים רפואיים. בחלק זה נחקור כמה מהגורמים הנפוצים לכאבי רגליים.

 

פציעות: פציעות כגון נקעים ושברים יכולות לגרום לכאבי רגליים. פציעות אלה יכולות להתרחש כתוצאה מתאונות, נפילות או פעילויות ספורט. נקע מתרחש כאשר הרצועות שמחברות את העצמות בכף הרגל נמתחות או קרועות. שבר מתרחש כאשר עצם בכף הרגל נשברת.

 

עומס יתר: עלול לגרום לכאבי רגליים, במיוחד אם אתם עוסקים בפעילויות הכרוכות בהליכה או בעמידה ממושכת. תנועה חוזרת יכולה לגרום ללחץ על העצמות, השרירים והגידים בכף הרגל, מה שמוביל לכאב ודלקת.

 

מצבים רפואיים: מצבים רפואיים כגון plantar fasciitis, דלקת פרקים, סוכרת, יכולים לגרום לכאב ברגל. plantar fasciitis היא דלקת של fascia plantar, רצועת רקמות הנעה מהעקב לבהונות הרגליים. דלקת פרקים יכולה להשפיע על המפרקים ברגל, גרימת כאב ונוקשות. סוכרת יכולה לגרום לנזק עצבי בכפות הרגליים, מה שמוביל לכאב ולחוסר תחושה. גאוט (שיגדון) הוא סוג של דלקת פרקים שיכולה לגרום לכאב פתאומי וחמור במפרקים, כולל הרגליים.

 

נעליים לא נכונות: נעילת נעליים הדוקות מדי, רופפות מדי, או שאינן מספקות מספיק תמיכה עלולה לגרום לכאבי רגליים. נעליים הדוקות מדי יכולות לדחוס את הרגל ולגרום לכאב, בעוד נעליים רופפות מדי יכולות לגרום לרגל להחליק סביב, מה שמוביל לשלפוחיות ופציעות אחרות. נעליים שאינן מספקות מספיק תמיכה יכולות גם לגרום לכאבי רגליים על ידי הפעלת לחץ רב מדי על אזורים מסוימים של כף הרגל.

 

השמנת יתר: עודף משקל או השמנת יתר יכול לשים לחץ נוסף על הרגליים, מה שמוביל לכאב ואי נוחות. המשקל הנוסף יכול גם להגדיל את הסיכון לפתח תנאים כגון plantar fasciitis ורגליים שטוחות.

טיפול בכאבים בכף הרגל

טיפול בכאבים בכף הרגל

טיפול בכאבים בכף הרגל בעת הליכה

הטיפול בכאבי רגליים בעת הליכה תלוי בסיבה הבסיסית של הכאב. בחלק זה נחקור כמה מהטיפולים הנפוצים לכאבי רגליים.

 

  • מנוחה: הנחת כף הרגל חיונית כדי לאפשר לאזור הפגוע או הדלקתי להחלים. אם יש לך פציעה קלה או כאב, הנחת כף הרגל במשך כמה ימים יכולה לעזור להפחית כאב ודלקת.

 

  • קרח וחום: הנחת קרח או חימום האזור הפגוע יכולה לעזור להפחית דלקת ולהקל על הכאב. קרח יכול לעזור להפחית נפיחות ולהקהות את האזור, בעוד חום יכול להגביר את זרימת הדם לאזור הפגיעה, קידום ריפוי. החלפה בין קרח לחום יכולה גם לספק הקלה לאנשים מסוימים.

 

  • משככי כאבים: תרופות נגד כאבים ללא מרשם כגון acetaminophen, ibuprofen, או naproxen יכולות לעזור להקל על הכאב ולהפחית את הדלקת. תרופות אלה יכולות להיות יעילות לכאב קל עד בינוני, אך יש להשתמש בהן בזהירות ובהדרכתו של איש מקצוע בתחום הבריאות.

 

  • פיזיותרפיה: יכולה לעזור לשפר את כוח הרגל ואת הגמישות, להפחית את הסיכון לכאב ברגל. פיזיותרפיסט יכול לפתח תוכנית אימון אישית כדי לעזור להקל על הכאב ולשפר את הניידות.

 

  • אורתוטיקה: כמו נעליים בהתאמה אישית, אורתוטיקה יכולה לספק תמיכה נוספת ולהפחית את הכאב בכפות הרגליים. אורתוטיקה יכולה לסייע בפיזור הלחץ על כף הרגל ולספק תמיכה לאזורים רגישים.

 

  • ניתוח: במקרים מסוימים, ניתוח עשוי להיות נחוץ כדי להקל על כאבי רגליים. ניתוח עשוי להיות מומלץ עבור מצבים כגון bunions, plantar fasciitis, או עיוותים אחרים ברגל שאינם מגיבים לטיפולים אחרים.

 

בנוסף לטיפולים אלה, שינויים באורח החיים יכולים גם לעזור להקל על כאבי הרגליים. שמירה על משקל בריא, לבישת נעליים מתאימות ופעילות גופנית סדירה יכולים כולם לעזור להפחית את הסיכון לכאבי רגליים.

ד"ר קונסטנטין חרמוב אורתופד פרטי מומחה ומנתח כף רגל וקרסול
ד״ר קונסטנטין חרמוב
אורתופד פרטי מומחה ומנתח כף רגל וקרסול

מנהל מקצועי פורום אורטופדים

ד"ר חרמוב מתמחה במחלות כף רגל וקרסול ובטיפול מתקדם בבעיות אורתופדיות שונות , לרבות: 1. ניתוחים זעיר פולשניים – המאפשרים ביצוע פעולות נרחבות באמצעות חתכים זעירים בלבד והחלמה קלה יותר בהשוואה לניתוחים בשיטה הפתוחה 2. טיפולים לא-ניתוחיים מתקדמים לדלקות וכאבים כרוניים התאמת טיפולים שמרניים 3. כתיבת חוות דעת רפואית

שאלות גולשים מהפורום בנושא כאבים בכף הרגל בדריכה

כאבים בדריכה בכפות הרגליים - אחרי מנוחה

שלום, אני בת 46. לאחרונה אני סובלת מכאבים חזקים בכפות הרגליים דווקא אחרי מנוחה. כשאני קמה מישיבה או אחרי שכיבה, אני מתקשה לדרוך על כפות הרגליים. הכאבים חולפים לאחר מספר דקות. אני לא הולכת עם...

הודעות בפורום פורום אורטופדים 25/06/2017
כאבים בדריכה בכפות הרגליים

שלום רב, לאחר סרטן שד אני לוקחת טמוקסיפן מזה שנה וחצי ומילוי שעבר עד מרץ לקחתי קורטיזון במינון לא מבוטל בשל דלקת ראות קרינתית. יש לי כמה ליקויים בעמוד השדרה כמו הצרויות בין c4 ו c5. בחודשים...

הודעות בפורום פורום אורטופדים 21/08/2015