דלקת בגיד האכילס היא פציעה נפוצה המשפיעה על מיליוני אנשים מדי שנה, במיוחד ספורטאים ואנשים פעילים. זוהי פגיעה הנגרמת מעומס יתר על הגיד, המחבר שרירים לעצם העקב, ועלול להפוך לדלקתי או מגורה. 

אם אינה מטופלת, דלקת בגיד האכילס יכולה להוביל לכאב כרוני, ניידות מוגבלת ואפילו נכות קבועה. לכן, חשוב להבין את הסיבות, הסימפטומים, הטיפולים ואסטרטגיות המניעה עבור דלקת בגיד האכילס, כדי לנהל את המצב ביעילות. 

 

במאמר זה, נספק סקירה מקיפה של דלקת בגיד האכילס, כולל האנטומיה והתפקוד שלה, אפשרויות האבחון והטיפול, ושינויים באורח החיים. כמו כן, נעסוק במספר שאלות נפוצות לגבי מצב זה ונציע טיפים למניעה וניהול של דלקת בגיד האכילס.

מה זה דלקת בגיד האכילס

דלקת בגיד האכילס הוא מצב רפואי הכולל דלקת בגיד האכילס, שהוא רצועה חזקה, סיבים של רקמה שמחברת את שרירי הרגל לעצם העקב. גיד האכילס חיוני להליכה, ריצה וקפיצה, שכן הוא מסייע להעביר את הכוח שנוצר על ידי שרירי הרגל לרגל ולקרסול.

 

עם זאת, עומס יתר על גיד האכילס יכול להוביל לקרעים, נפיחות וכאב, וכתוצאה מכך עלולה להיגרם דלקת בגיד האכילס. המצב יכול לנוע בין קל לחמור ויכול להשפיע על אנשים בכל הגילאים, אבל זה נפוץ יותר בקרב ספורטאים ואנשים העוסקים בספורט או פעילות גופנית, הכוללים קפיצה חוזרת או ריצה.

האנטומיה והתפקוד של האכילס

גיד האכילס הוא הגיד העבה והחזק ביותר בגוף האדם, שאורכו כ-15 ס"מ ורוחבו כ-6 מ"מ. הוא ממוקם בחלק האחורי של הקרסול, ממש מעל עצם העקב, והוא מורכב מרקמת חיבור קשה, סיבית.

 

גיד האכילס מחובר לשני שרירים ברגל, הגסטרוקנמיוס והסולאוס. כאשר השרירים האלה מתכווצים, הם מושכים את גיד האכילס, מה שגורם לרגל לזוז. תפקידו העיקרי של גיד האכילס הוא להעביר את הכוח שנוצר על ידי שרירי הרגל אל כף הרגל והקרסול, ומאפשר תנועה כגון הליכה, ריצה, קפיצה ופעילויות פיזיות אחרות.

 

גיד האכילס אחראי גם לספוג זעזוע במהלך פעילות גופנית, אשר מסייע להגן על העצמות והמפרקים של כף הרגל והקרסול. מכיוון שגיד האכילס נמצא תחת לחץ מתמיד, הוא פגיע לפציעה ויכול להיות מודלק או מגורה, מה שמוביל לדלקת בגיד האכילס. הבנת האנטומיה והתפקוד של גיד האכילס חיונית למניעה וניהול של מצב זה.

טיפול דלקת בגיד האכילס

טיפול דלקת בגיד האכילס

הגורמים לדלקת בגיד האכילס

דלקת בגיד האכילס יכולה להיגרם על ידי מגוון גורמים, כולל:

 

עומס יתר: לחץ חוזר על גיד האכילס עקב פעילויות כגון ריצה, קפיצה, או צורות אחרות של פעילות גופנית יכול לגרום לקרעים קטנים בגיד, מה שמוביל לדלקת וכאב.

 

טראומה: פגיעה פתאומית וחזקה בגיד האכילס, כגון מנפילה או תאונה, עלולה לגרום לגיד להיקרע או לדלקת.

 

ניוון הקשור לגיל: גיד האכילס יכול להיות פחות גמיש ונוטה יותר לפגיעה ככל שאדם מתבגר, מה שעלול להגביר את הסיכון לפתח דלקת בגיד האכילס.

 

מתיחה בשרירי הרגל: לחץ בשרירי השוק יכול לשים לחץ נוסף על גיד האכילס, מה שמוביל לדלקת וכאב.

 

בעיות בכף הרגל: מצבים מסוימים בכפות הרגליים, כגון רגליים שטוחות, קשתות גבוהות או הליכה לא תקינה, עלולים לגרום ללחץ יתר על גיד האכילס, מה שמגביר את הסיכון לפתח דלקת בגיד האכילס.

 

מצבים רפואיים ותרופות: מצבים רפואיים מסוימים, כגון דלקת מפרקים שגרונית או סכרת, יכולים להגביר את הסיכון לפתח דלקת בגיד האכילס. תרופות מסוימות, כגון אנטיביוטיקה וסטרואידים, יכולות גם להגביר את הסיכון לפציעה בגיד.

תסמינים של דלקת בגיד האכילס

דלקת בגיד האכילס יכולה לגרום למגוון של תסמינים, אשר עשויים להשתנות בהתאם לחומרת הפציעה. חלק מהתסמינים הנפוצים כוללים:

 

כאב ונוקשות בגיד האכילס: האזור הפגוע עשוי להרגיש רך למגע ועלול להיות כואב בעת הליכה, ריצה או קפיצה.

 

נפיחות ואדמומיות: גיד האכילס עשוי להיראות נפוח, והעור סביב האזור הפגוע עשוי להיות אדום וחם למגע.

 

טווח תנועה מוגבל: אנשים עם דלקת בגיד האכילס עשויים לחוות קושי בהזזת מפרק הקרסול, מה שהופך ביצוע פעילויות הכוללות את כף הרגל והקרסול לכאלו המתאגרות במיוחד לביצוע.

 

קושי בהליכה או בריצה: כאב ונוקשות בגיד האכילס עלולים להקשות על הליכה או ריצה, במיוחד כאשר עולים או יורדים במדרגות.

 

מומחים ממליצים ומציינים כי חשוב לפנות לטיפול רפואי אם תסמינים אלה נמשכים, שכן דלקת בגיד האכילס שלא טופלה עלולה להוביל לכאב כרוני ואף לנכות קבועה.

אפשרויות טיפול עבור דלקת בגיד האכילס

ישנן מספר אפשרויות טיפול זמינות עבור דלקת בגיד האכילס, בהתאם לחומרת הפציעה. כמה אפשרויות טיפול נפוצות כוללות:

 

מנוחה, קרח, קיבוע והרמת הרגל: דרך טיפול זו כוללת מנוחה לכף הרגל הפגועה, הנחת קרח כדי להפחית את הנפיחות, קיבוע האזור עם תחבושת, ואת הרמת הרגל כדי לקדם את זרימת הדם.

 

פיזיותרפיה: תרגילי פיזיותרפיה יכולים לעזור לחזק את השרירים והגידים המקיפים את גיד האכילס, לשפר את הניידות ולהפחית את הכאב.

 

תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs): תרופות ללא מרשם כגון איבופרופן או נפרוקסן יכולות לעזור להפחית דלקת ולהקל על הכאב.

 

זריקות קורטיקוסטרואידים: זריקות של קורטיקוסטרואידים יכולות לעזור להפחית דלקת וכאב באזור הפגוע.

 

טיפול בגלי הלם (ESWT): טיפול זה כולל שימוש בגלי הלם כדי לעורר ריפוי באזור הכאב.

 

ניתוח: במקרים חמורים, ניתוח עשוי להיות נחוץ כדי לטפל באזור הפגום של הגיד בהצלחה.

 

חשוב להתייעץ עם ספק שירותי בריאות כדי לקבוע את תוכנית הטיפול המתאימה ביותר עבור דלקת בגיד האכילס. בנוסף, שינויים באורח החיים, תרגילי מתיחות, מדרסים מותאמים לנעליים – כל אלו יכולים לסייע במניעת פציעות נוספות וקידום ריפוי של הפציעה הקיימת.

מניעת דלקת בגיד האכילס

ישנם מספר צעדים שאנשים יכולים לנקוט כדי למנוע דלקת בגיד האכילס, כולל:

 

נעליים מתאימות: נעילת נעליים שמתאימות טוב יותר לרגל וליציבה שלכם ומספקות תמיכה מספקת יכולות לסייע במניעת עומס יתר על גיד האכילס.

 

תרגילי מתיחה: מתיחת שרירי הרגל לפני ואחרי פעילות גופנית יכולה לסייע במניעת פגיעה בגיד האכילס.

 

עלייה הדרגתית בפעילות גופנית: להגדיל בהדרגה את העוצמה ואת משך הפעילות הגופנית ולא לעשות זאת בצורה חריגה ומהירה מדי, כדי למנוע עומס יתר ולחץ על גיד האכילס.

 

אימון משולב: עיסוק במגוון פעילויות פיזיות יכול לסייע במניעת עומס יתר על גיד האכילס.

 

חימום לפני פעילות: הקפדה על חימום מדורג של השרירים שמכין את הגוף לפעילות הגופנית יכול לסייע ולמנוע פגיעה בגיד האכילס.

 

ניטור ומעקב: הסובלים מבעיה כמו דלקת בגיד האכילס צריכים לנהל מעקב אחר כף הרגל שלהם ובכל בעיה שמתעוררת לבדוק את הנושא ולקבל טיפול מתאים.

דלקת בגיד האכילס

דלקת בגיד האכילס

טיפולים אלטרנטיביים ומשלימים עבור דלקת בגיד האכילס

ישנם מספר טיפולים אלטרנטיביים ומשלימים שעשויים לעזור להקל על הסימפטומים של דלקת בגיד האכילס, כולל:

 

  • דיקור סיני: דיקור סיני כולל החדרת מחטים דקות לנקודות ספציפיות בגוף כדי לעורר ריפוי ולהקל על הכאב.
  • עיסוי: עיסוי יכול לעזור לשפר את זרימת הדם ולהפחית את המתח בשרירים המקיפים את גיד האכילס.
  • צמחי מרפא: צמחי מרפא מסוימים, כגון ג'ינג'ר, כורכום ועוד, עשויים להיות בעלי תכונות אנטי דלקתיות שיכולות לעזור להפחית כאב ודלקת.
  • הומאופתיה: תרופות הומאופתיות, עשויות לעזור להפחית את הכאב ולקדם ריפוי.
  • יוגה ומדיטציה: יוגה ומדיטציה יכולות לעזור להפחית מתח ומתח בגוף, אשר עשוי לתרום לדלקת וכאב.

 

בעוד טיפולים אלה עשויים להיות מועילים עבור אנשים מסוימים, חשוב להתייעץ עם ספק שירותי בריאות לפני שתנסו כל טיפול חלופי או משלים עבור דלקת בגיד האכילס.

סיכום

לסיכום, דלקת בגיד האכילס היא פציעה נפוצה שיכולה לגרום לכאב ואי נוחות משמעותיים. עם זאת, עם אבחנה נכונה וטיפול, אנשים יכולים להתאושש ממצב זה ולהחזיר ניידות מלאה. הבנת הגורמים, הסימפטומים ואפשרויות הטיפול עבור דלקת בגיד האכילס היא חיונית למניעה וניהול של המצב ביעילות. 

 

שינויים באורח החיים, כגון התאמת נעליים חדשות ותרגילי מתיחות, יכולים לסייע במניעת פגיעה נוספת, בעוד שטיפולים אלטרנטיביים ומשלימים עשויים לעזור להקל על הסימפטומים. 

 

חשוב להתייעץ עם ספק שירותי בריאות לאבחון מדויק ולתוכנית טיפול מותאמת אישית. עם טיפול ותשומת לב מתאימים, אנשים עם דלקת בגיד האכילס יכולים להתאושש ולחדש את פעילותם הרגילה.

ד"ר קונסטנטין חרמוב אורתופד פרטי מומחה ומנתח כף רגל וקרסול
ד״ר קונסטנטין חרמוב
אורתופד פרטי מומחה ומנתח כף רגל וקרסול

מנהל מקצועי פורום אורטופדים

ד"ר חרמוב מתמחה במחלות כף רגל וקרסול ובטיפול מתקדם בבעיות אורתופדיות שונות , לרבות: 1. ניתוחים זעיר פולשניים – המאפשרים ביצוע פעולות נרחבות באמצעות חתכים זעירים בלבד והחלמה קלה יותר בהשוואה לניתוחים בשיטה הפתוחה 2. טיפולים לא-ניתוחיים מתקדמים לדלקות וכאבים כרוניים התאמת טיפולים שמרניים 3. כתיבת חוות דעת רפואית

שאלות גולשים מהפורום בנושא דלקת בגיד האכילס

טיפול טנדינוזיס של גיד אכילס

בן 64 , סובל מדלקת חמורה בגיד אכילס הגורמת לכאבי קשים בהליכה , מזה כ-3 חודשים , לאחר US אבחנתי להלן :  " גיד אכילס מעובה והיפואקוגני לכל אורכו , אך בעיקר בקטע האמצעי , אזור האינסרציה בעקב שמור , בתוך...

הודעות בפורום פורום אורטופדים 29/08/2013