קשת גבוהה בכף הרגל, המכונה גם Pes Cavus, היא מצב המאופיין בקימור יתר של קשת כף הרגל. בניגוד לקשת רגילה של כף הרגל, המאפשרת פיזור שווה של משקל ובלימת זעזועים, קשת גבוהה מוגדרת על ידי קשת מוגבהת בצורה חריגה. זה יכול לגרום לכך שלכף הרגל יהיה מראה נוקשה יותר, כאשר הקשת נראית גבוהה מהרגיל.

קשת גבוהה יכולה להשפיע על כף רגל אחת או שתיהן והיא קיימת בדרך כלל מלידה. עם זאת, במקרים מסוימים, זה יכול להתפתח בשלב מאוחר יותר בחיים עקב מצבים רפואיים מסוימים או פציעות. אנשים עם קשת גבוהה עלולים לחוות מגוון תסמינים כולל כאבים בכף הרגל העליונה, חוסר יציבות, קושי למצוא נעליים מתאימות וסיכון מוגבר לפציעות כף הרגל והקרסול.

לקשת כף הרגל תפקיד מכריע בתמיכה במשקל הגוף וספיגת ההשפעה מהליכה, ריצה ופעילויות אחרות. אצל אנשים עם קשת גבוהה, העקמומיות המוגזמת עלולה לגרום לפיזור לא אחיד של המשקל, מה שמוביל ללחץ מוגבר על אזורים מסוימים בכף הרגל. זה יכול לגרום לכאבים בכף הרגל, יבלות, תירס ואפילו שברי מאמץ. בנוסף, היעדר בלימת זעזועים יכול להגביר את הסיכון לנקעים בקרסול ופציעות אחרות.

בעוד שמצב של קשת גבוהה עשויה להיחשב וריאציה נורמלית של מבנה כף הרגל, חשוב לטפל בכל סימפטומים ובסיבוכים הקשורים לדבר. אפשרויות הטיפול בקשת גבוהה בכף הרגל מטרתן להקל על הכאב, לשפר את היציבות ולמנוע סיבוכים נוספים. גישות לא ניתוחיות כוללות למשל מדרסים אורתוטיים, תומכי קשת או תוספות נעליים מותאמות אישית. גם תרגילי פיזיותרפיה לחיזוק שרירי כף הרגל והקרסול, ולבישת הנעלה בהתאמה נכונה עם תמיכה טובה לקשת הם חלק מהפתרונות למצב זה. במקרים חמורים או כאשר אמצעים שמרניים אינם מספקים הקלה, ניתן לשקול התערבויות כירורגיות כגון העברות גידים או אוסטאוטומיה.

 

הגורמים לקשת גבוהה בכף הרגל

 

ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום להתפתחות קשת גבוהה בכף הרגל. הבנת הסיבות השורשיות הללו יכולה לספק תובנות חשובות לגבי המצב, ולעזור להנחות גישות טיפול מתאימות.

 

גורמים תורשתיים או גנטיים: אחד הגורמים העיקריים לקשת גבוהה בכף הרגל הוא הגנטיקה. מחקרים מראים שאנשים מסוימים עשויים לרשת מהוריהם נטייה לקשת גבוהה. במקרים כאלה, מבנה כף הרגל עשוי להתפתח באופן טבעי עם קשת מוגבהת.

 

מצבים נוירולוגיים: מצבים נוירולוגיים מסוימים יכולים להוביל לקשת גבוהה בכף הרגל. מצבים כמו מחלת Charcot-Marie-Tooth, הפרעה גנטית הפוגעת בעצבים ההיקפיים, עלולים לגרום לחולשת שרירים ולחוסר איזון, וכתוצאה מכך לקשת גבוהה. מצבים נוירולוגיים אחרים, כמו שיתוק מוחין או עמוד השדרה ביפידה, יכולים גם הם לתרום להתפתחות קשת גבוהה.

 

חוסר איזון וחולשה בשרירים: חולשה או חוסר איזון בשרירי כף הרגל והקרסול יכולים לתרום לקשת גבוהה. השרירים האחראים על שמירה על צורת הקשת ומתן יציבות עשויים להיות מתוחים מדי או חלשים מדי, מה שמוביל לקשת מוגזמת. זה יכול להיגרם בשל מכניקה לא נכונה של כף הרגל, פציעות שימוש יתר או התניה לא מספקת של השרירים.

 

ההשפעה של קשת גבוהה בכף הרגל

 

קשת גבוהה בכף הרגל יכולה להיות בעלת השפעות שונות על בריאות כף הרגל הכללית ופעילות יומיומית של האדם. תופעות אלו יכולות לנוע בין אי נוחות קלה לסיבוכים חמורים יותר. הבנת ההשפעה הפוטנציאלית של קשת גבוהה חיונית לניהול המצב ביעילות.

ראשית, אנשים עם קשת גבוהה עלולים לחוות כאב ואי נוחות בכפות הרגליים. הקשת המוגבהת עלולה להוביל ללחץ מוגזם על אזורים מסוימים בכף הרגל, כגון כדורי הרגליים או העקב. זה יכול לגרום למצבים כמו למשל מטטרסלגיה,  שהוא כאב בחלק התחתון בכף הרגל, או לדלקת בגיד אכילס. אלו גורמים לכאב, דלקת וקושי בהליכה או בעמידה לתקופות ממושכות.

יתרה מכך, קשת גבוהה יכולה להשפיע גם על היישור והיציבות של כל הגפה התחתונה. הקשת המוגבהת משנה את חלוקת המשקל והכוחות במהלך הליכה או ריצה, מה שעלול להוביל לחוסר איזון ביו מכני. זה יכול להגביר את הסיכון לפתח בעיות כמו נקעים בקרסול, סדי שוק או שברי מאמץ.

בנוסף, אנשים עם קשת גבוהה עשויים לחוות קשיים במציאת נעליים נוחות. צורת כף הרגל עלולה להפוך את זה למאתגר למצוא נעליים המספקות תמיכה וריפוד נאותים, מה שמוביל לאי נוחות ושלפוחיות. נעליים לא מותאמות יכולות להחמיר עוד יותר את כאבי כף הרגל ולהגביר את הסיכון לפתח מצבי כף הרגל.

השפעה נוספת של קשת גבוהה היא ירידה בבלימת זעזועים. הקשת הטבעית של כף הרגל אחראית לספוג את זעזועי הפגיעה הנוצרים במהלך פעילויות כמו הליכה או ריצה. עם קשת גבוהה, בלימת זעזועים זו עלולה להיפגע. כתוצאה מכך, הכוחות המוגזמים יכולים להיות מועברים לאזורים אחרים, כגון הברכיים, הירכיים או הגב התחתון, מה שעלול להוביל לכאב ואי נוחות באזורים אלה.

במקרים מסוימים, קשת גבוהה יכולה גם להשפיע על שיווי משקל ועל הקואורדינציה. מבנה כף הרגל המשתנה עלול להשפיע על יכולת הגוף לפזר משקל באופן שווה, ולהוביל לחוסר יציבות ולסיכון גבוה יותר לנפילות או לפציעות.

 

קשת גבוהה בכף הרגל

 

האם ניתן לטפל בקשת גבוהה?

 

כן, ניתן לטפל בקשת גבוהה בכף הרגל. אמנם לא ניתן לשנות את מבנה כף הרגל, אך קיימות אפשרויות טיפול שונות לניהול התסמינים ולשיפור תפקוד כף הרגל. אחת הגישות העיקריות לטיפול בקשת גבוהה היא באמצעות אורטוטיקה והנעלה תומכת. ניתן להשתמש בתוספות אורטופדיות מותאמות אישית כדי לספק תמיכה וריפוד נוספים, פיזור מחדש של הלחץ על כף הרגל והקלה על אי נוחות. הנעלה תומכת עם סוליות מרופדות ותמיכת קשת יכולה גם היא לעזור בשמירה על יישור נכון, להפחתת העומס על כף הרגל.

תרגילי פיזיותרפיה יכולים למלא תפקיד מכריע בטיפול בקשת גבוהה. תרגילים אלו מטרתם למתוח ולחזק את השרירים והרצועות בכף הרגל, לקדם גמישות ושיפור התפקוד. בנוסף, פיזיותרפיה יכולה לעזור לתקן כל חוסר איזון ולשפר את היציבות הכוללת. במקרים מסוימים, ניתן להמליץ על טכניקות חיזוק או הדבקה כדי לספק הקלה ותמיכה זמנית לכף הרגל. שיטות אלו יכולות לסייע בהפחתת כאב ובמניעת נזקים נוספים תוך כדי עיסוק בפעילות גופנית.

חשוב לציין שגישת הטיפול הספציפית עשויה להשתנות בהתאם לחומרת הקשת הגבוהה ולתסמינים של כל מטופל. במקרים חמורים יותר או כאשר טיפולים שמרניים אינם יעילים, ניתן לשקול התערבות כירורגית. ניתוח לקשת גבוהה כולל בדרך כלל הליכים ליישור וייצוב מבנה כף הרגל, כגון העברות גידים או אוסטאוטומיות.

 

טיפולים לא כירורגיים לקשתות גבוהות

 

טיפולים לא ניתוחיים יכולים להיות דרך יעילה לנהל ולהקל על תסמינים הקשורים לקשתות גבוהות בכף הרגל. גישות שמרניות אלו מתמקדות במתן תמיכה, שיפור הגמישות והפחתת הכאב. להלן שלושה טיפולים נפוצים לא ניתוחיים לקשתות גבוהות.

 

תוספות אורטוטיות

 

תוספות אורטוטיות הן תוספות בהתאמה אישית שנועדו לספק תמיכה וריפוד נוספים לכף הרגל. תוספות אלו יכולות לסייע בפיזור שווה של משקל ולהקל על הלחץ על הקשת. על ידי תמיכה בקשת וקידום יישור תקין, אורתוטיקה יכולה להפחית כאב ולשפר את תפקוד כף הרגל הכללי. ניתן לשלב אמצעים כגון מדרסים או כריות תומכות, למשל בתוך הנעלה רגילה, כאשר יש זמינות של חומרים ועיצובים שונים כדי להתאים לצרכים אישיים.

 

תרגילי מתיחה וחיזוק

 

במצבים של קשת גבוהה ברגל חשוב לדעת שתרגילי פיזיותרפיה ממלאים תפקיד מכריע. תרגילי מתיחה יכולים לעזור לשפר את הגמישות בכף הרגל והקרסול, להפחית את מתיחות השרירים ולהקל על אי נוחות. תרגילי חיזוק, לעומת זאת, מכוונים את השרירים סביב הקשת ומעניקים יציבות ותמיכה. פיזיותרפיסט יכול להדריך לגבי תרגילים ספציפיים בהתבסס על הצרכים והמגבלות הייחודיים לכל מטופל.

 

נעליים מותאמות 

 

הנעלה נכונה היא חיונית לאנשים עם קשתות גבוהות. נעליים עם תמיכה וריפוד מתאימים לקשת יכולות לעזור להקל על הכאב ולספק יציבות. יש לחפש נעליים עם מדרס או תמיכה בקשת מובנית בתוך הנעל. בנוסף, הימנעות מנעלי עקב ובחירה בנעליים עם קופסת אצבעות רחבה יותר יכולים לספק יותר מקום לכף הרגל ולהפחית את הלחץ על הקשת. זה עשוי להיות מועיל גם לשקול נעליים בהתאמה אישית או הנעלה אורטופדית עבור אנשים עם קשתות גבוהות חמורות.

 

התערבות כירורגית לקשתות גבוהות

 

התערבות כירורגית נחשבת בדרך כלל כמוצא אחרון עבור אנשים עם קשתות גבוהות שלא מצאו הקלה בפתרונות לא ניתוחיים. ההחלטה לעבור ניתוח מוערכת בקפידה על ידי צוות של אנשי מקצוע רפואיים, כולל פודיאטור וכירורג אורטופד, תוך התחשבות בגורמים שונים כגון חומרת התסמינים, מגבלות תפקודיות ובריאותו הכללית של הפרט.

הליך כירורגי נפוץ אחד לקשתות גבוהות נקרא שחרור פלנטר פאסיה. הליך זה כולל שחרור הרצועה ההדוקה בתחתית כף הרגל כדי להפיג מתחים ולאפשר גמישות טובה יותר בקשת. אפשרות ניתוחית נוספת היא העברת גיד, כאשר גיד מחלק אחר של כף הרגל משמש להגדלה או תמיכה בקשת. זה עוזר לייצב את כף הרגל ולשפר את התפקוד הכללי שלה.

במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך בהליכי עצם כדי לתקן את יישור כף הרגל. זה יכול לכלול חיתוך ומיקום מחדש של עצמות מסוימות כדי להשיג צורת קשת נורמלית יותר. עם זאת, ניתוחים מסוג זה הם פולשניים יותר ודורשים תקופת החלמה ארוכה יותר.

חשוב לציין כי התערבות כירורגית לקשתות גבוהות אינה נטולת סיכונים וסיבוכים אפשריים. אלה יכולים לכלול זיהום, נזק עצבי וזמן ריפוי ממושך. בנוסף, ייתכן שהניתוח לא מבטיח פתרון מלא של התסמינים, ואנשים מסוימים עשויים עדיין לחוות כאבים או מגבלות.

שיקום לאחר ניתוח הוא חיוני לתוצאה מוצלחת. זה כרוך בדרך כלל בפיזיותרפיה מודרכת, תרגילים וחזרה הדרגתית לפעילויות נושאות משקל. חשוב לעקוב אחר ההוראות לאחר הניתוח שסופק על ידי המנתח כדי לייעל את הריפוי ולמזער את הסיכון לסיבוכים.

ד"ר קונסטנטין חרמוב אורתופד פרטי מומחה ומנתח כף רגל וקרסול
ד״ר קונסטנטין חרמוב
אורתופד פרטי מומחה ומנתח כף רגל וקרסול

מנהל מקצועי פורום אורטופדים

ד"ר חרמוב מתמחה במחלות כף רגל וקרסול ובטיפול מתקדם בבעיות אורתופדיות שונות , לרבות: 1. ניתוחים זעיר פולשניים – המאפשרים ביצוע פעולות נרחבות באמצעות חתכים זעירים בלבד והחלמה קלה יותר בהשוואה לניתוחים בשיטה הפתוחה 2. טיפולים לא-ניתוחיים מתקדמים לדלקות וכאבים כרוניים התאמת טיפולים שמרניים 3. כתיבת חוות דעת רפואית

שאלות גולשים מהפורום בנושא קשת גבוהה בכף הרגל

כאבי ברכיים וקשת גבוהה בכף הרגל

היי, אני בת 35 ולאחרונה אחרי כול פעילות מאומצת (ריצה, סקי), כואבות לי הברכיים, בעיקר זו השמאלית. אחרי זמן מה של מנוחה הכאב עובר. ברצוני להתאים מדרסים. יש לי כף רגל קטנה ובעלת קשת גבוהה (Pes Cavus).  ...

הודעות בפורום פורום אורטופדים 15/04/2016
בעיות וכאבים בכף רגל

שלום, אני בת 60 עם משקך יתר גבוה מאוד. גם כנראה עם קשת גבוהה ושחיקת סחוס בכל מיני מקומות. כבר 20 שנה עם מדרסים. לפני 3 שנים התחילו לי כאבים נוראים בכף רגל שמאלץ ממש בוכה ולא יכולה לדרוך על הרגל. ב 2017...

הודעות בפורום פורום אורטופדים 12/07/2019