האם אי פעם תהיתם לעצמכם מהו מבנה כפות הרגליים? כפות הרגליים שלנו נושאות את משקל הגוף שלנו, ומאפשרות לנו לעמוד, ללכת, לרוץ ולבצע פעילויות שונות. עם זאת, לא רבים מאיתנו יודעים על המבנה המורכב של כף הרגל, וכיצד כל חלק ממלא תפקיד מכריע. במאמר הבא, נצלול עמוק לתוך האנטומיה והתפקוד של כף הרגל, ונדון בין היתר בעצמות, בשרירים, בגידים ואיברים השונים.

כף הרגל מורכבת מ-26 עצמות, 33 מפרקים ויותר מ-100 שרירים, גידים ורצועות. הרגל מחולקת לשלושה חלקים: 

 

  1. כף הרגל האחורית
  2. כף הרגל האמצעית
  3. כף הרגל קדמית 

 

לכל חלק יש עצמות ומפרקים ייחודיים המאפשרים תנועות שונות אשר תומכות בקשת כף הרגל.

מבנה עצמות כף הרגל

עצמות כף הרגל מחולקות לשלושה קבוצות: עצמות טרסל, עצמות מטטרסל ופלנגות. עצמות הטרסל יוצרות את כף הרגל האחורית ואת כף הרגל האמצעית, והעצמות המטטרסאליות והפלנגות יוצרות את קדמת כף הרגל. העצם הגדולה ביותר בכף הרגל היא עצם השוק, היוצרת את העקב.

מפרקי כף הרגל

מפרקי כף הרגל חשובים לניידות וליציבות. הם מאפשרים תנועות שונות. מפרק הקרסול הוא המפרק המשמעותי ביותר בכף הרגל, המחבר את כף הרגל לעצמות הרגל. 

שרירים וגידים של כף הרגל

השרירים והגידים של כף הרגל עובדים יחד כדי להזיז את כף הרגל, ולספק יציבות לקשת הרגל. גיד הטיביאלי האחורי והגידים הפרונאלים אחראים על ההיפוך של כף הרגל, בעוד שהגידים הקדמיים אחראים על כיפופה.

מבנה כף הרגל

עצמות כף הרגל

רצועות כף הרגל

הרצועות של כף הרגל מחברות את העצמות ומספקות יציבות למפרקים. הפאשיה (Plantar Fascia) היא רצועה עבה הנעה לאורך הסוליה של כף הרגל ותפקידה לתמוך בקשת.

תפקיד כף הרגל

כף הרגל ממלאת תפקיד מכריע בפעילויות היומיומיות שלנו, כגון עמידה, הליכה, ריצה, קפיצה, וטיפוס. המבנה שלה מאפשר לשאת את משקל הגוף שלנו ולספוג את ההלם של הפגיעה. קשת כף הרגל פועלת כבולם זעזועים טבעי, אשר מחלקת את משקל הגוף באופן שווה על פני כף הרגל ומונעת פציעות.

מחזור ההליכה

מחזור הליכה מתייחס לרצף התנועות המעורבות בהליכה או בריצה. מחזור ההליכה מורכב משני שלבים: 

 

  1. שלב הדריכה: בשלב הדריכה כף הרגל יוצרת מגע עם הקרקע, ומשקל הגוף מועבר אל כף הרגל. 
  2. שלב מעבר הרגל: במהלך שלב מעבר הרגל, כף הרגל מורמת מהקרקע, והרגל נעה קדימה.

אספקת הדם לכף רגל

שני עורקים עיקריים אחראים על אספקת הדם לכף הרגל: עורק השוקה האחורי ועורק הפדיס. 

 

  1. עורק השוקה האחורי: עורק זה יוצא מעורק בית הברך, ומספק דם לחלק האחורי של כף הרגל והקרסול. 
  2. עורק הפדיס: עורק זה פועל לאורך החלק העליון של כף הרגל, ומספק דם לבהונות ולקדמת כף הרגל.

 

כלי הדם בכף הרגל הם קטנים ועדינים, והם יכולים להיפגע בקלות מפציעות, כגון חתכים או חבורות. זרימת דם לקויה לרגל יכולה גם לגרום לבעיות שונות בכף הרגל, כגון מחלת עורקים היקפית (PAD). מחלה זו, גורמת לצמצום או חסימה של כלי הדם ברגליים.

העצבים של כף הרגל

כף הרגל מורכבת ממספר עצבים שמגיעים מחוט השדרה. העצבים העיקריים של כף הרגל כוללים את עצב הטיביאלי, עצב פיבולרי ואת עצב השוקה הקדמי.

 

עצב השוקה הקדמי יוצא מהעצב הסיאטי, והוא עובר בחלק התחתון והאחורי של הברך ומגיע עד לקרסול. עצב זה מספק את התחושה לסוליה של הרגל ולעקב.

 

עצב הפיבולרי מתחלק לשני ענפים: עצב השוקיתי רדוד ועצב הפיבולרי העמוק. עצב השוקיתי רדוד מספק תחושה לחלק העליון של כף הרגל, בעוד שעצב הפיבולרי העמוק מספק תחושה לאזור שבין הבהונות.

 

בנוסף לעצבים העיקריים, יש גם כמה עצבים קטנים יותר המספקים תחושה לאזורים ספציפיים בכף הרגל. הם כוללים את עצב פלנטר מדיאלי, עצב פלנטרי הצדדי ואת עצב הסוראלי.

 

נזק באחד מהעצבים האלו יכול לגרום לבעיות רגליים שונות, כגון קהות, עקצוצים, או חולשה. חשוב לפנות לטיפול רפואי אם אתם חווים כאב ברגל או תחושות יוצאות דופן.

בעיות ברגל

המבנה המורכב של כף הרגל גורם לה להיות חשופה למחלות ופציעות שונות. להלן כמה ממחלות ופציעות הרגליים הנפוצות ביותר: 

 

  • פלנטר פצאיטיס
  • פלטפוס 
  • שברי מאמץ

 

 תרגילי רגליים ומנוחה יכולים לעזור למנוע ולטפל בפציעות ומחלות ברגליים.

שרירים בכף הרגל

שרירים בכף הרגל

איך אני יכול לחזק את הרגליים שלי?

חיזוק הרגליים יכול לשפר את היציבות ולמנוע פציעות. הנה כמה תרגילים שיכולים לעזור לכם לחזק את הרגליים:

 

  • אחיזת אצבעות – שבו על כיסא והניחו מגבת קטנה על הרצפה. הניחו את כף הרגל על המגבת, ואחזו את המגבת עם האצבעות. אחזו את המגבת למשך 5-10 שניות ושחררו. חזרו על התרגיל בין 10-15 פעמים עבור כל רגל.

 

  • סיבובי קרסול – שבו על כיסא והרימו את הרגל מהקרקע. סובבו את הקרסול בכיוון השעון, ולאחר מכן נגד כיוון השעון. חזרו על התרגיל בין 10-15 פעמים עבור כל רגל.

 

  • הרמת עקבים – עמדו על הרגליים והרימו את העקבים שלכם מהקרקע, ואחר מכן עמדו על הבהונות. החזיקו למשך 5-10 שניות והנמיכו את העקבים בחזרה למטה. חזרו על התרגיל בין 10-15 פעמים.

 

  • חיזוק קשת הרגל – שבו על כיסא והניחו כדור קטן או מגבת מגולגלת מתחת לקשת כף הרגל. לחצו על הכדור/מגבת עם הרגל והחזיקו כך למשך 5-10 שניות. יש לשחרר ולחזור על הפעולה בין 10-15 פעמים עבור כל רגל.

 

  • תרגילי שיווי משקל – עמדו על רגל אחת והחזיקו מעמד בין 30-60 שניות. עברו אל הרגל השנייה וחזרו על הפעולה. אתם יכולים גם לנסות לעמוד על רגל אחת ולהושיט יד קדימה עם היד הנגדית, ואז להחליף צדדים.

איזה סוג של נעליים הוא הטוב ביותר עבור בריאות כף הרגל?

בחירת הנעליים הנכונות היא חשובה מאוד לבריאות כף הרגל. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לבחור את סוג הנעליים הנכון עבור בריאות כף הרגל:

 

  • נעליים עם תמיכה וריפוד – נעליים עם תמיכת קשת וריפוד יכולות לעזור לכם למנוע בעיות כגון פלנטר פצאיטיס ופלטפוס. חפשו נעליים עם עקב מוצק ותיבת בוהן רחבה כדי לאפשר לבהונות לנוע בחופשיות.

 

  • התאמה נכונה – נעליים שמתאימות היטב הן חיוניות לבריאות כף הרגל. ודאו שיש מספיק מקום לבהונות הרגליים שלכם לזוז. בנוסף, הנעליים צריכות להתאים לכף הרגל ולספק תמיכה נאותה.

 

  • חומרים נושמים – נעליים שעשויות מחומרים נושמים כגון עור או רשת, יכולות לסייע במניעת ריח וזיהומים פטרייתיים. הימנעו מנעליים העשויות מחומרים סינתטיים שיכולים ללכוד לחות ולקדם צמיחה של חיידקים.

 

  • עקבים נמוכים – עקבים גבוהים יכולים להפעיל לחץ גדול על הרגליים ולהוביל לבעיות כגון מטטרסלגיה. בחרו נעליים עם עקב נמוך או ללא עקב בכלל כדי להפחית את הלחץ על הרגליים.

 

  • בחרו נעליים לפי סוג פעילות – פעילויות שונות דורשות סוגים שונים של נעליים. לדוגמה, נעלי ריצה צריכות לספק ריפוד ותמיכה, בעוד שנעלי הליכה צריכות להיות עם סוליה חזקה ותמיכה טובה בקרסול. הקפידו לבחור נעליים שמתאימות לפעילות שאתם עושים.

 

זכרו: יש להחליף את הנעליים באופן קבוע, נעליים שחוקות יכולות לגרום לבעיות בכף רגל. בנוסף, חשוב גם להימנע מלנעול את אותן נעליים בכל יום.

סיכום

מבנה כף הרגל הוא פלא הנדסי. הוא מורכב ממספר רב של עצמות, שרירים ורצועות הפועלות יחד כדי לאפשר לנו ללכת, לרוץ ולעמוד זקוף.

 

בעוד שכף הרגל משרתת אותנו היטב, חשוב לשים לב לסימנים שכפות הרגליים שלנו שולחות לנו ולפנות לעזרה מקצועית בעת הצורך.

ד"ר קונסטנטין חרמוב אורתופד פרטי מומחה ומנתח כף רגל וקרסול
ד״ר קונסטנטין חרמוב
אורתופד פרטי מומחה ומנתח כף רגל וקרסול

מנהל מקצועי פורום אורטופדים

ד"ר חרמוב מתמחה במחלות כף רגל וקרסול ובטיפול מתקדם בבעיות אורתופדיות שונות , לרבות: 1. ניתוחים זעיר פולשניים – המאפשרים ביצוע פעולות נרחבות באמצעות חתכים זעירים בלבד והחלמה קלה יותר בהשוואה לניתוחים בשיטה הפתוחה 2. טיפולים לא-ניתוחיים מתקדמים לדלקות וכאבים כרוניים התאמת טיפולים שמרניים 3. כתיבת חוות דעת רפואית

שאלות גולשים מהפורום בנושא מבנה כף הרגל

שבר ליספרנק כף רגל

שלום , לפני כ10 שנים עברתי ניתוח בכף רגל עקב שבר ליספרנק .אחרי שיקום של כ3 חודשים מבנה כף הרגל השתנה הקשת עלתה למעלה והתפתח ארטריטיס במפרק הפגוע... הרופאים המליצו לעשות עוד ניתוח כדי לקבע את המפרק...

הודעות בפורום פורום אורטופדים 06/02/2019
כאב גב לאחר הרמת משקל

שלום הרמתי משקל כבד לפני 4 ימים, הרגשתי משהו מוזר בגב, כמו איזה גומי שנמתח לאורך הגב מלמעלה למטה. מאותו רגע היה לי כאב די חלש שהחמיר בהדרגה ובערב כבר לא הייתי יכול לזוז. 3 ימים עם כאבים מאוד חזקים...

הודעות בפורום פורום אורטופדים 13/04/2021
פענוח תוצאות US קרסול

שלום דוקטור. 6 חודשים אחרי ניתוח בוסטרום עשיתי אולטראסאונד והנה התוצאות: ליגמנטום ATFL-מעובה עם מעט נוזל סביבו,הרקמה הרכה באספקט לטרלי מעט בצקתית, מבנה גרמי של המפרק בלתי סדיר. ויש לי כמה שאלות:...

הודעות בפורום פורום אורטופדים 25/06/2015